Szíria, hasznos információk

2010.11.25

2010. 02. 01.

Beutazási feltételek:

• Magyar állampolgárok vízummal utazhatnak Szíriába. A vízumot abudapesti szír nagykövetségen (1021 Budapest, Budakeszi út 47/D,) ügyfélfogadási időben, h-p: 10 -12h között intézik. Vízumkérelemhez szükséges:
    • 2 db új színes fénykép (3,5x4,5cm)
    • legalább 6 hónapig érvényes útlevél
    • 2 példányban kitöltött vízumkérő lap (a Nagykövetségen beszerezhető)
    • A vízumdíjak befizetése készpénzben, magyar forintban történik, a turistavízum ára 11 000 Ft.

A vízum ügyintézés általában 2 munkanap.

Fontos tudnivaló, hogy a beutazást megtagadhatják, ha útlevelünkben izraeli bejegyzés, pecsét szerepel.

Az ország megközelíthető szárazföldön Törökország, Jordánia vagy Irak felől is, a Golán-fennsík izraeli megszállása miatt a két ország között az átjárás módja körülményesnek nevezhető.

A buszközlekedés Isztambul és Damaszkusz között működik, minden ellenkező állítással szemben Aleppoba nincs busz, illetve Aleppoból sem indulnak buszok Törökországba. Sok pénzt és bosszúságot takarítunk meg, ha figyelembe vesszük ezeket a tényeket.

Utazhatunk továbbá a Malév menetrendszerinti járatával közvetlenül Damaszkuszba, ez esetben viszont (amíg ez létezik) azonnal utazzunk tovább a városból a Malév buszjáratával Aleppoba, ami ingyenes. Aleppóból olcsóbban jutunk vissza busszal Damaszkuszba, mint a reptérről a belvárosba taxival.

A beutazás alkalmával a határon ki kell tölteni egy regisztrációs lapot, amit az utazás alatt meg kell őrizni, majd kilépéskor az útlevél-ellenőrzéskor a hatóságoknak visszaadni. Teljesen felesleges procedúra, de mint a jobb helyeken általában, Szíriában is szeretik a pecsétes papírokat.

Kilépési feltételek

Na jó, ez azért egy kis túlzás, de tény ami tény: Szíriából való távozásunkkor 1000 SYP-et kell fietni a repülőtéren, és újabban a szárazföldi határokon is 500 lírát kell kipengetnünk. Ezt az összeget tehát tartalékoljuk, mert a határon rosszul váltanak, a reptéren meg nem biztos, hogy egyáltalán lesz nyitva pénzváltó.

Közlekedés

Az országon belül gyér vasúti hálózat van, viszont a buszközlekedés gyors, olcsó és megbízható. Nagyobb közlekedési csomópontokból (Damaszkusz, Aleppo, Homsz) sűrűn járnak kisbuszok a kisebb településekre is, ám ezeknek sokszor nincs kötött menetrendje, akkor indulnak, ha a busz megtelik.  Ramadan időszakában a helyzet kicsivel bonyolultabb, naplemente előtt ugyanis teljesen leáll minden tevékenység, így a tömegközlekedés is. Addigra érjük el aznapi célállomásunkat, mert taxit sem fogunk kapni!

Városon belül, ha nagyobb távolságot akarunk megtenni, számtalan kisbusz áll rendelkezésünkre, de Damaszkuszban már menetrend szerint közlekedő nagy buszok is járnak, esetleg taxizhatunk is.

Szállások

Szíriában szállást találni mindenütt egyszerű és többnyire olcsó is. Szállásunk színvonalát igazíthatjuk anyagi lehetőségeinkhez, de a különleges igényeket kielégítű luxushotelek sem hiányoznak a városokból. Azonban az olcsóbb szállodák és hostelek színvonala is megfelelő, ha egyszerűen csak aludni szeretnénk. Tovább csökkenthetjük szállással kapcsolatos kiadásainkat, ha a tetőn kérünk szállást. A legtöbb helyen ugyanis a tetőn is vannak ágyak, ahol a friss levegőn nyugodtan lehet aludni, feltéve, hogy nem zavar bennünket további hat turista, a szerencsétlenkedő takarítószemélyzet, a légkondícionáló berendezés berregő gépháza, a mecsetből hajnalban felharsanó imára hívás, valamint  ramadan idején, az éjszaka kellős közepén közvetlenül a fejünk felett felrobbanó rakéta robaja.

Közbiztonság

Az országban a közbiztonság jó, ha a bazárban kavargunk, tegyük biztos helyre a pénzünket, de egyéb óvintézkedés nem szükséges. Iratainkat, pénzünket hagyhatjuk a szálloda trezorjában, ha nem akarjuk a szobában hagyni, vagy magunkkal vinni.

Egészség

A víz mindenütt iható, de ha szükségét érezzük, mindenütt lehet hideg ásványvizet is kapni. Étkezzünk nagy forgalmú helyeken, ott kisebb az esélye az állott, romlott ételnek.  Kisebb hasmenés jól kezelhető egy negyed kiló datolya elfogyasztásával. Védőoltás nem kötelező, hepatitis elleni oltás azonban javasolt.

Szíria, mint úticél

Szíria, sokszínű kultúrájával vonzó célja lehet utazásunknak. A neolitikus kultúráktól a modern iszlámig bezárólag a mediterraneum történelmének minden jelentősebb tényezője nyomot hagyott az országban.

Azonban nemcsak történelmi emlékekben jeleskedik az ország, de a vallások keresztútján is járunk, ha Szíriában vagyunk. A szunnita, síita, és más kisebb iszlám szektákon kívül jelentős számú keresztény is él itt, amelyek számtalan, Európában már nem ismert felekezethez tartoznak. Keresztény templomokkal, kolostorokkal sokfelé találkozhatunk az országban, amely büszkén hirdeti, hogy vallásai példamutató békességben élnek egymás mellett, akárcsak a régi, szép időkben… még a keresztes hadjáratok előtt.

Ha igazi közel – keleti nyüzsgésre vágyunk, akkor is Aleppoban vagyunk a legjobb helyen, és ha már ott vagyunk, a romvárosokon, mecseteken, kolostorokon, múzeumokon, bazárokon kívül ne hagyjuk ki az éttermeket, és a kiváló cukrászdákat, édességboltokat sem! A legkülönfélébb süteményekből és aszalt gyümölcsökből válogathatunk, majd frissen facsart gyümölcslével öblíthetjük le ebédünket.

Ha ramadankor utaznánk Szíriába, akkor sincs gond, mert bár az arabok többsége tartja a böjtöt, a „megtévedt” kisebbség és a turisták kedvéért az éttermek nyitva vannak, a nem muszlimokra pedig nem vonatkoznak a böjti előírások. Az éttermek galériáján nyugodtan megebédelhetünk. Persze, nyugodtabb lelkiismerettel vethetjük be magunkat a naplementekor kezdődő lakmározásba, ha előtte, amennyire lehet, megpróbálunk szolidaritást vállalni a böjtölőkkel. Viszont semmi esetre se törjük a böjtöt látványosan, legalább az adott szituációban ne feltűnősködjünk ilyen módon.

Gyakoribb probléma, amikor az ember szembesül a pénteki nappal. Triviális dolog, de a péntek ugyanolyan munkaszüneti nap, mint mifelénk a vasárnap. Lehetőleg ne tervezzünk nagy dolgokat péntekre, mert kellemetlen meglepetések érhetnek bennünket.

Látnivalók, programok, tippek

Romvárosok

A legkülönfélébb korú, állapotú, funkciójú, méretű, jellegű romvárossal, rommal találkozhatunk szerte az országban. Egy részük belépődíjas, más helyek ingyenesen látogathatóak. Megközelítésük viszonylag egyszerű, mivel legtöbbször közel esnek egy ma is lakott településhez, ahová gyakran jár kisbusz. Előfordulhat, hogy még a legközelebbi település is túl messze van ahhoz, hogy gyalog megközelítsük célunkat, de ettől nem szabad megijedni, biztosan fogunk kapni valakit, aki akár ingyen, vagy legfeljebb jelképes összegért elfuvaroz minket. Esetleg meggyőzhetjük, hogy várjon meg, de ezért már biztosan fizetni kell majd. Az idő pénz, még Szíriában is.

Ha meguntuk a kősivatagban szédelgést a romok között, de még bírjuk magunkat, hosszasan lehet időzni múzeumokban. Ha tudunk, csináltassunk nemzetközi diákigazolványt, Szíriában ugyanis elfogadják, és nagyon megéri.

Ha még ezután is tudunk szaladgálni, délután látogassunk el a bazárba! A bazárok hangulata nagyon jó, de csak a kisebbekben szabad vásárolni. Nagyobb bazárokban ugyanis (Aleppo, Damaszkusz) semmi olyat nem lehet kapni, amit a városi üzletekben ne lehetne gyorsabban, olcsóbban és nagyobb választékban beszerezni. Persze az ember könnye kísértésbe esik, ha mégis a bazársoron vásárolunk, akkor adjuk meg a módját és alkudjunk szemtelenül.

Pihenésképpen beülhetünk egy mecsetbe, vagy templomba. A mecsetek egy része fizetős a külföldiek (nem muszlimok) számára, ennek megfizetését némi gyakorlattal elkerülhetjük. Ha elég rezzenéstelen arccal, a befelé haladó tömeggel sodrödunk be, és – látszólag – rutinszerűen adjuk lábbelinket a megőrzőbe, (és persze a ruházatunk sem tűnik ki nagyon) az őröknek esze ágába sem fog jutni, hogy nem muszlimok vagyunk. A nagyobb mecsetekbe rengeteg, más országbeli muszlim turista is jár, tehát teljes nyugalommal fényképezhetünk. Ha kiszúrnak, akkor sincs semmi baj, legfeljebb a kasszához irányítanak belépőért. Ez esetben még gyakorolni kell a dolgot.

Megunván az efféle ájtatosságokat, mindezek után keressünk egy szimpatikus teázót, az est hátralevő részét egy (vagy több) pohár tea mellett, a helyiekkel mutogatva, vízipipázva tölthetjük. A szírek nagyon profik ebben a műfajban, a tea, kávé mellé általában vizet is adnak, a vízipipán a szenet (amit helyben izzítanak elszenesített fadarabokból) a sürgő-forgó felszolgálók kérésre többször is cserélik.

Ha szeretjük a mézet és a pisztáciát, akkor a szír sütiket is szeretjük Elképesztő féle fajta sütit tudnak készíteni, de a legtöbb mézes és pisztáciás. Külön kiemelendő ezeken kívül a marcipános kocka és a kandírozott gyümölcsök tömkelege, amelyeknek csak az egyszeri végigkóstolása garantált plusz kilókat jelent...